Ricoh IT-Partner har en tradition av att vara en aktiv spelare för det lokala idrottslivet i Örebro. Nu väljer de att stötta flick- och damfotbollsklubben KIF Örebro DFF i en tuff tid. Partnerskapet innebär att Ricoh IT-Partner är med och tar ansvar för flick- och damfotbollen i en tid när den behöver stödet som mest.
Ricoh IT-Partner är med och lyfter flick- och damfotbollen i en tuff tid när de väljer att kliva på som partner till KIF Örebro.
– Vi vill att Örebros fotbollsspelande tjejer fortsatt ska ha lokala förebilder att se upp till. Det här handlar för oss också om att vara ett modernt företag som tänker jämställt med de partnerskap vi går in i. I KIF Örebro har vi en viktig klubb på Örebros idrottskarta som också gör stor samhällsnytta och som samtidigt ger oss bra kommersiella värden tillbaka. Det är win-win, säger Martin Karaga, VD på Ricoh IT-Partner.
Flick- och damfotbollen är på frammarsch. VM-sommaren 2019 innebar ett otroligt engagemang för det svenska damlandslaget med flera miljoner svenskar som bänkade sig framför tv-sändningarna från Frankrike. 2019 kom KIF Örebro tillbaka till Sveriges högsta serie OBOS Damallsvenskan (som klättrat från plats tolv till plats fem av Sveriges populäraste ligor) efter ett år i Elitettan. Återkomsten blev en succé med ökade publiksiffror och utmärkelsen Årets nykomling, som den bästa nykomlingen de senaste tio åren. Inför säsongen 2020 har ett av Sveriges största mediehus Schibsted skrivit ett medieavtal som innebär att samtliga damallsvenska matcher de kommande åren sänds på nyhetssajten Aftonbladet, en medieplattform med miljontals besökare. Kort sagt: damfotbollen bubblar!
Men Ricoh IT-Partner vill inte att damfotbollens utveckling ska stanna av som en följd av den pågående pandemin. Därför väljer man att kliva på som partner för säsongen 2020 med tillhörande exponering på A-lagets matchställ, i en tid när det är som tuffast för KIF Örebro.
– Vi vill med detta bidra till att säkerställa att Örebros fotbollsspelande tjejer fortsatt har ett damallsvenskt lag att sikta mot. Tillsammans med KIF Örebro är vi med och lyfter flick- och damfotbollen. Det känns bra, säger Martin Karaga, VD på Ricoh IT-Partner.
KIF Örebros klubbchef Björn Andersson kommenterar partnerskapet:
– Det här betyder oerhört mycket för oss och det värmer när lokala företag i tider av oro kliver fram och tar stafettpinnen så som Ricoh IT-Partner gör. De är helt klart förebilder. Det här helt enkelt väldigt bra!
Foto: Rasmus Ohlsson